חווית משתמש זה מושג שהומצא באמצע שנות ה-90 ע"י ד"ר דונלד נורמן, מדען העוסק בחקר מדע הקוגניציה.המושג הזה בא כדי לתאר איך מרגיש אדם מול מערכת ממוחשבת.
בעבר יש לומר, אנשים לא נתנו את דעתם על התייחסות לדומם, לבד כמובן מנוף. בעוד שמערכת מחשוב או אתר, או אפליקציה, נוצרו מלכתחילה כדי לייצר איזו תקשורת, בא דונלד נורמן ואומר- אנחנו מפתחים כלפי כל דבר שאנו מתפעלים סוג של חווית משתמש. זה מתחיל ממה שאנחנו חושבים על צורת ההגשה של ארוחת הבוקר שלנו בבית קפה, ונגמר בשימוש באפליקציה.
ד"ר נורמן היה הראשון שבידל סוגי משתמשים שונים, וטען כי יש להתאים את חווית המשתמש לכל אחד בצורה אחרת. הוא המציא כמה חוקים, שרבים השוקדים על עיצוב אפליקציה מתייחסים אליהם כאל אורים ותומים של פיתוח אפליקציות.
נראות הכי ברורה והכי בולטת!
לא פעם אנחנו גולשים ברשת, נכנסים לאתרים ולא יודעים איך לנווט בהם או למצוא משהו שאנחנו מחפשים. הדבר הראשון שד"ר דונלד טען הוא, כי נראות ברורה זה א',ב' של חווית משתמש. אף גולש לא רוצה ללכת לאיבוד באתרים. לא להבין איך מגיעים למידע מסוים ולטעות בין כל מיני כותרות וקטגוריות. במצב הזה מתרחשת נטישה אוטומטית של גולשים לטובת אתרים יותר ידידותיים למשתמש. כל זה נכון גם לגבי אפליקציה וכמובן עיצוב אפליקציה. היא לא צריכה לדבר סינית עתיקה, היא צריכה להיות ברורה ופשוטה להפעלה.
כלים שימושיים באפליקציה!
מלבד ניווט קל ופשוט באתר או באפליקציה, יש עיצוב שתורם לחוויית המשתמש ויש עיצוב שמעמיס וגורם כאמור לגולשים לנטוש את הזירה ולכן צריך לשמש את מיתוג העסק גם באפליקציה.
אחד הדברים החשובים בחוויית משתמש לגולשים באתר או באפקליציה הוא שהם יבינו באופן ברור מה הם יכולים לעשות ואיך הם עושים את זה. כלומר יש כפתור להפעלת וידיאו, יש כפתור שמאפשר חיפוש ויש גם הגבלות או תנאים שמובילים את הגולש לשימוש נכון באתר או באפליקציה. כל אלה צריכים להיות בולטים וברורים.
קשר בין היוזר והתוצאה!
גם בגלישה באתרים וגם בגלישה באפליקציה, צריך להיות קשר בין הפקודות ובין התוצאות שלהן. בעזרת טקסטים או אינפוגרפיקה יש להוביל את המשתמש לביצוע הפעולה הנכונה וגם לתת לו פידבק אחרי ביצוע פעולות. זה חלק מחוויית המשתמש שאם למשל הוא משתמש באפליקציה הוא יודע שהוא תחת ביקורת, שיש פידבק לפעולות שלו ושהוא בדרך הנכונה ליישום הבא. בדיוק כמו קידום אורגני – שזה עובד, זה עובד הכי טוב.